INFORMACJA
Informujemy, że od 01 sierpnia 2022 r. można składać wnioski o świadczenie z funduszu alimentacyjnego na nowy okres świadczeniowy 2022/2023 (rozpoczynający się od 01.10.2022 r.) Wniosek mozna złożyć w formie papierowej w siedzibie GOPS oraz w formie elektronicznej poprzez portal Emp@tia,
FUNDUSZ ALIMENTACYJNY - WYMAGANE DOKUMENTY okres zasiłkowy 2022/2023
Do wniosku o fundusz alimentacyjny należy dołączyć:
- Zaświadczenie komornika prowadzącego postępowanie egzekucyjne o bezskuteczności egzekucji, zawierającego informację o stanie egzekucji, przyczynach jej bezskuteczności oraz o działaniach podejmowanych w celu wyegzekwowania zasądzonych alimentów lub oświadczenie.
- informacje właściwego Sądu lub właściwej instytucji o podjęciu przez osobę uprawnioną czynności związanych z wykonaniem tytułu wykonawczego za granicą lub w przypadku, gdy dłużnik przebywa poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej i brak jest podstaw prawnych do wszczęcia postępowania lub brak możliwości wskazania przez osobę uprawnioną miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego za granicą,
- zaświadczenia lub oświadczenia stwierdzające wysokość dochodu rodziny (małżonków, rodziców dziecka, dzieci) w tym odpowiednio:
- zaświadczenie komornika o stanie egzekucji za 2021 r. (kwocie wyegzekwowanych za 2021r. alimentów)
- zaświadczenie lub oświadczenie o wielkości posiadanego gospodarstwa rolnego lub nakaz płatniczy(ha przeliczeniowych) w 2018r.
- przekazy/przelewy pieniężne dokumentujące wysokość alimentów (zapłaconych w 2021r) na rzecz osób spoza rodziny
- odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądu zasądzającego alimenty, odpis postanowienia sądu o zabezpieczeniu powództwa o alimenty, odpis protokołu zawierającego treść ugody sądowej lub ugody zawartej przed mediatorem
- kopię odpisu prawomocnego wyroku sądu orzekającego rozwód lub separację albo kopię aktu zgonu małżonka lub rodzica dziecka
W przypadku utraty dochodu z 2021 r. .
- dokument potwierdzający utratę dochodu (np. świadectwo pracy lub zaświadczenie o okresie zatrudnienia, decyzję ZUS) oraz wysokość utraconego dochodu. ( np. PIT-11 za 2021r. lub inny dokument określający kwotę utraconego dochodu - zaświadczenie lub oświadczenie)
W przypadku uzyskania dochodu w roku 2021 lub po tym roku (2022), który jest uzyskiwany w okresie, na który ustalane jest prawo do świadczenia
- dokument określający wysokość dochodu uzyskanego oraz liczbę miesięcy, w których dochód był osiągany w 2021r. ( czyli umowę o pracę, umowę-zlec , pit 11 za 2021 r. lub oświadczenie, zaświadczenie .),
- dokument potwierdzający wysokość uzyskanego dochodu (np. w związku z podjęciem zatrudnienia) za miesiąc następujący po miesiącu w którym dochód został uzyskany przez członka rodziny (dotyczy uzyskania dochodu w roku 2022 ) - np. przy podjęciu pracy/zmianie pracodawcy w styczniu 2022 r. należy dołączyć zaświadczenie za luty 2022 r.
W przypadku, gdy okoliczności sprawy mające wpływ na prawo do świadczeń rodzinnych wymagają potwierdzenia innym dokumentem niż wymienione powyżej, podmiot realizujący świadczenie może domagać się takiego dokumentu.
UWAGA! W przypadku kontynuacji ubiegania się o świadczenia nie należy składać dokumentów będących w posiadaniu GOPS tj. orzeczeń o niepełnosprawności , wyroków sądowych, o ile nie utraciły ważności.